بازاریابی ایمیلی، فرصتهای زیادی در اختیار کسبوکار شما قرار خواهد داد. این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در زیر ارائه شده است.
مهم ترین مزایای ایمیل مارکتینگ
- راهاندازی آسان
اجرای این روش نیاز به یک تیم حرفهای ندارد. با استفاده از ابزارها و الگوهای موجود برای ایمیل مارکتینگ، بهراحتی و با صرف زمان و هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی، میتوانید کمپین ایمیل خود را ایجاد کنید.
-
هدفمندسازی، تجزیه و تحلیل
با توجه به در دست داشتن دادههای مشترکین که خود هنگام ثبتنام در لیست ایمیل در اختیار شما گذاشتهاند، امکان ارسال هدفمند و تجزیهوتحلیل نتایج وجود دارد. از این طریق میتوانید بهصورت دقیق متوجه شوید چه کسی ایمیل را باز کرده و یا بر لینک آن کلیک کرده است. درصورتیکه با مارکتینگ در تلویزیون، رادیو، بیلبود و … امکان دنبال کردن عملکرد مخاطبان وجود ندارد.
- گسترش ارتباط با مشتریان
ایمیل مارکتینگ ازجمله روشهایی است که باعث تداوم ارتباط کسبوکارها با مشتریان سابق، جذب مشتریان جدید و تشویق مخاطبان غیرفعال به ادامه ارتباط میشود.

- قابلیت اشتراکگذاری
مشترکین بهراحتی میتوانند تنها با کلیک بر روی یک دکمه، ایمیلها را برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنند و از این طریق برند شما را به آنها معرفی کنند.
- دسترسی آسان
مردم در سراسر جهان از راههای مختلفی مانند کامپیوتر، موبایل، تبلت و غیره به ایمیل خود دسترسی دارند و با توجه به گستردگی و آسان بودن استفاده از ایمیلها، این راهکار میتواند مارکتینگ را برای شما تسهیل کند.
- هزینه و زمان کمتر
بدون توجه به اینکه خودتان مسئول راهاندازی سیستم ایمیل مارکتینگ باشید یا یک آژانس تبلیغاتی دیجیتالاین کار را برای شما انجام دهد، این روش در مقایسه با سایر راههای مارکتینگ، بسیار ارزان و مقرونبهصرفه محسوب میشود. در این روش، امکان ارسال هزاران ایمیل با صرف وقت و انرژی کمی وجود دارد.
- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا
با توجه به هدفمندی ایمیل مارکتینگ و دسترسی به مخاطبان هدف و همچنین صرف هزینه کم برای این روش، نرخ بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر روشهای مارکتینگ بیشتر است. بهطور متوسط، به ازای صرف هر ۱ دلار در ایمیل مارکتینگ، ۴۰ دلار به دست میآید.
-
قابلیت تقسیمبندی فهرست ایمیل ها بر اساس علایق مشتریان
بهمنظور ارسال ایمیل برای مخاطبینی که علاقهمند به دریافت ایمیل هستند و همچنین ارسال ایمیلهای مرتبط با علایق مشترکین، تقسیمبندی فهرست ایمیلها کاری ضروری است. این تقسیمبندی بر اساس اطلاعات جمعآوریشده از مشترکین از راههای مختلف مانند دادههای ثبتنام، نظرسنجیها، رفتار کاربران در وبسایت و … به دست میآید.
- قابلیت شخصیسازی
با استفاده از تقسیم فهرست ایمیل به گروههای کوچکتر، میتوان برای هر بخش از مشترکین خود ایمیلهای مرتبط با علاقهمندیهای همان بخش را ارسال کرد و از این طریق نرخ بازگشایی و کلیک کمپینهای ایمیلی را افزایش داد.
- قابلیت پیگیری کردن (track)
ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان دنبال کردن شاخصهایی مانند نرخ بازگشایی، نرخ کلیک و … را به کسبوکارها میدهد. با استفاده از تجزیهوتحلیل نتایج بهدستآمده، میتوان بهراحتی متوجه مشکلات موجود در کمپین شد و در جهت رفع مشکلات و بهینهسازی کمپین تلاش کرد.
معایب ایمیل مارکتینگ
- امکان اسپم شدن: ارسال بیشازحد ایمیلهای تبلیغاتی و ایمیلهایی با محتوای غیر مرتبط با مشترکین، آزردگی مخاطبان را در پی دارد و ممکن است آنها ایمیلهای شما را بهعنوان اسپم قرار دهند. این موضوع موجب تخریب وجهه و اعتبار کسبوکار خواهد شد.
- ایمیلهای دریافت نشده: ایمیلهایی که ازنظر طراحی ضعیف هستند و یا از عبارات spammy در عنوان و تیترهای ایمیل استفاده میکنند، توسط نرمافزارهای مربوطه فیلتر شده و به مخاطبان تحویل داده نمیشوند. همچنین، به دلیل اینکه مردم ممکن است به دلایل مختلف آدرس ایمیل خود را عوض کنند، در صورت عدم آپدیت مداوم فهرست ایمیلها نرخ ایمیلهای دریافت نشده (undelivered) افزایش خواهد یافت؛ بنابراین، برای داشتن یک کمپین ایمیلی موفق، به طراحی و فهرست ایمیلها توجه ویژهای کنید.
- مشکلات مربوط به طراحی ایمیل: عدم نمایش صحیح ایمیلها بر روی دستگاههای مختلف مانند موبایل یا تبلت میتواند موجب اذیت شدن کاربران شود که این آزردگی ممکن است به حذف ایمیل یا لغو اشتراک مخاطبین منجر شود.

البته با در نظر گرفتن برخی ترفندهای مناسب، مشکلات و معایب بالا قابلحل هستند. بهعنوانمثال، ارسال
ایمیلهای با محتوای متناسب با هرکدام از کاربران، امکان اسپم شدن پیامهای شما توسط کاربران را کاهش خواهد داد. تعدادی از ترفندهایی که باید برای ایمیل مارکتینگ انجام شوند را بهطور مختصر در زیر توضیح خواهیم داد.
ترفندهای ایمیل مارکتینگ
- تقسیمبندی فهرست ایمیلها: تقسیم فهرست ایمیلها بر اساس اطلاعات مشترکین.
- شخصیسازی: ارسال ایمیلهای مرتبط با هر مخاطب بر اساس اطلاعات مشترکین.
- اتوماسیون: ارسال ایمیلهای خودکار در موقعیتهای مختلف.
- زمانبندی ارسال ایمیل: ارسال ایمیل در زمانهای مناسب برای به دست آوردن بهترین نتیجهها.
- فرکانس ارسال ایمیل: فواصل زمانی ارسال ایمیلها برای مخاطبان باید مناسب باشد بهگونهای که موجب ناراحتی کاربران نشود.
تمامی ترفندهای بالا در بلوک یادگیری ایمیل مارکتینگ بهصورت کامل توضیح داده شده است. برای اطلاع از روشهای انجام هر یک از این ترفندها به این بلوک مراجعه کنید.
برای ارزیابی دقیق ایمیل مارکتینگ و اطمینان از موفقیت این روش، در ابتدا باید با Terminology مربوط به این روش آشنا شوید و سپس این شاخصها را دنبال کنید. تعدادی از شاخصهای ایمیل مارکتینگ در زیر آورده شده است
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) بازاریابی ایمیلی
- نرخ بازگشایی (Open Rate=OR): درصدی از ایمیلهای ارسالی که توسط دریافتکنندگان باز شده است.
- نرخ کلیک (Click-through Rate=CTR): درصدی از ایمیلهای ارسالی که توسط مشترکین باز شده و بر روی لینک CTA موجود در آنها کلیک شده است.
- نرخ همگرایی (Conversion Rate=CR): درصدی از مشترکین که پس از کلیک بر روی لینک، عمل موردنظر کمپین را در صفحه فرود انجام میدهند.
- نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment=ROI): نسبت سود بدست آمده از راه ایمیل مارکتینگ به هزینه سرمایهگذاری شده در این زمینه است. گاهی این نسبت بهصورت درصد نیز بیان میشود.
۱۰۰*(سرمایهگذاری روی ایمیلها /(سرمایهگذاری روی ایمیلها – فروش حاصل از ایمیلها))
- نرخ لغو اشتراک (Unsubscribe Rate=UR): درصدی از دریافتکنندگان که پس از دریافت ایمیل، بر روی لینک لغو اشتراک کلیک میکنند و از لیست مشترکین شما خارج میشوند.
- نرخ شکایت اسپم (Spam Complaint Rate): درصدی از دریافتکنندگان که پس از دریافت ایمیل، بر روی دکمه spam یا junk کلیک میکنند.
- نرخ پرش (Bounce Rate): درصدی از آدرسهای ایمیل در فهرست مشترکین که پیام شما را دریافت نکردهاند. دو نوع نرخ پرش سخت و نرم (Hard Bounce و Soft Bounce) وجود دارد. در Hard Bounce آدرس ایمیل اشتباه است و فوراً باید از لیست حذف شود و در Soft Bounce، به دلیل مشکلات موقتی مانند پر بودن Inbox یا مشکل فنی سرور اتفاق میافتد.
- نرخ تحویل (Delivery Rate): درصدی از ایمیلهای ارسالی که به با موفقیت به دریافتکنندگان تحویل داده میشوند.
- نرخ رشد لیست فهرست (List Growth): میزان افزایش تعداد مشترکین را نرخ رشد فهرست ایمیلها مینامند. بهصورت طبیعی، به دلایل مختلف از تعداد مشترکین کاسته میشود، به همین دلیل باید دقت کنید که نرخ رشد همواره بیشتر از نرخ کاهش فهرست باشد.